یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸, ساعت ۱۷:۰۴ |
دلیل موفقیت زوم زوم بود

دلیل موفقیت زوم زوم بود

					 - ۱۰ ساعت انتظار در قطار برای دیدار همسرش موجب به‌وجود آمدن این استارتاپ شد

شرکت زوم با استفاده از رایانش ابری خدمات ارتباط تصویریِ از راه دور ارائه می‌دهد و در این زمینه نرم‌افزاری ارتباطی ساخته است که خدمات ارتباط تصویری، دیدارهای برخط، گفتگو و ارتباط از طریق گوشی‌های هوشمند را عرضه می‌کند.

شرکت زوم طی ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۱۹ سهامش را به صورت‌ عمومی عرضه کرد که ۱۶میلیارد دلار می‌ارزید.این شرکت سال ۲۰۱۱ و توسط اریک یوان تأسیس شد. اریک پیشتر مهندس ارشدِ شرکت سیسکو بود و مدیریت بخش توسعه نرم‌افزار ارتباطِ گروهی آنجا را برعهده داشت.

«زوم» خدمت‌رسانی‌اش را از ابتدای سال ۲۰۱۳ شروع و چند ماه بعد یک میلیون نفر کاربر جذب کرد.شرکت همان ابتدا شرکای تجاری بزرگی پیدا کرد که یکیشان Redbooth بود ـ آن موقع به نام Teambox شناخته می‌شد.

دستاورد مهم زوم افزودن خدمات ارتباط تصویری به امکانات آن شرکت بود. بعد از چندی، زوم به معرفی گزینه‌ Works with Zoom پرداخت. گزینه فوق امکان همکاری با تعدادی از خدمات‌دهندگان سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را فراهم آورد، از جمله Logitech و Vaddio و InFocus.

انتهای همین سال، زوم خدماتش را به نحوی گسترش داد که شرکت InterviewStream هم از آن بهره برَد ـ این شرکت خدمات ارتباط تصویریِ از راه دور را برای متقاضیان شغل فراهم می‌کند. این شرکت با استفاده از فناوری زوم دایره امکانات خود را گسترش داد و بر تعداد کاربرانش افزود.

طی ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۳ شرکتِ Centrify اعلام کرد که خدمات Microsoft Active Directory و کنترل سطح دسترسی کاربران و خدمتی موسوم به SSO (ورود یکتا) را به نحوی اصلاح کرده که با خدمات زوم سازگار باشد. به این ترتیب، زوم سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که استفاده از خدمات ارتباطی این شرکت به صورت رایگان و با تماس تلفنی امکانپذیر شده است.

این مهم به‌یُمن مشارکت با Voxbone عملی شده بود. علاوه بر این، در نسخه بعدی نرم‌افزار امکان به‌اشتراک‌گذاشتن صفحه کاربری کاربران گوشی‌های هوشمند [iOS] فراهم شد.

گزارش تابستان سال ۲۰۱۴ زوم نشان می‌داد که تعداد کاربران این شرکت به ۱۰میلیون نفر رسیده است و این تعداد تا ابتدای سال ۲۰۱۵ به عدد ۴۰میلیون نفر رسید که به این عدد باید ۶۵ شرکت را هم اضافه کرد. آن گزارش روشن می‌کرد که زوم از ابتدای کارش تا سال ۲۰۱۵ بیش از یک میلیارد دقیقه ارتباط را ایجاد و مدیریت کرده بود.

سال ۲۰۱۵ برای شرکت زوم با موفقیت توأم بود. زیرا ۳۰ میلیون دلار سرمایه جذب شد و همکاری با شرکت salesforce این امکان را مهیا کرد که خدمات زوم به بسته نرم‌افزاری مدیریتِ ارتباط با مشتریان شرکت مذکور ملحق شود.

این همکاری به کاربران salesforce اجازه می‌داد که بدون خروج از نرم‌افزار ارتباط تصویری برقرار کنند. پس از مدت کوتاهی رئیس پیشین شرکت RingCentral به سمت مدیریت بخش ارتباطات تصویری زوم انتخاب و پیتر گاسنر، مدیر ارشد اجرایی و بنیانگذار Veeva Systems، هم عضو هیئت‌مدیره زوم شد.

توسعه فیزیکی برای رشد فناوری شرکت

دفتر مرکزی شرکت زوم در سن‌خوزه کالیفرنیاست. اما از سال ۲۰۱۶ دفتر دیگر شرکت در کلرادو بازگشایی شد تا به گفته اریک از مزایای فناوری‌های درحال‌توسعه مناطق مرکزی آمریکا هم بهره‌مند شود.

به این ترتیب، شرکت زوم از ابتدای سال ۲۰۱۷ ارزشی حدود یک میلیارد دلار پیدا کرد و به باشگاه شرکت‌های تک‌شاخ پیوست و طی دوره‌ای ۱۰۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری مجدد کرد. همان موقع، زوم نسخه۴ نرم‌افزار خود را عرضه کرد.

اریک یوان، بنیانگذار زوم، کارش را در مقام برنامه‌نویس شرکت Webex شروع کرد و در نهایت به سمت رهبری گروه مهندسی شرکت رسید.

او کارش را در این شرکت ادامه داد تا اینکه سیسکو شرکت را سال ۲۰۰۷ و به مبلغ ۳/۲ میلیارد دلار خرید. آن موقع، او نگران برنامه رشد و توسعه‌ webex بود و در این باره با سیسکو صحبت کرد.

هدف یوان این بود که بستر موجود بازسازی شود. با این حال، با درخواست وی موافقت نشد. بنابراین، سال ۲۰۱۱ از سیسکو جدا شد تا شرکت خودش را در زمینه ابزار ارتباط تصویری تأسیس کند.

آلکس کنراد، از فوربز، در این باره می‌نویسد: «اریک چرخ را دوباره اختراع نکرد، بلکه چرخش آن را روان‌تر کرد. زوم استفاده از اینترنت ضعیف را تثبیت کرد و به کاربران رایانه‌های شخصی امکان داد که از ارتباط تصویری بهره بَرند.»

دلیل موفقیت زوم تمرکز بر اجرای کارها بود. اریک در این باره می‌گوید: «تصمیم درست این بود که دو سال نخست سر‌مان را پایین انداخته، مشغول کار روی محصول خود باشیم و در راستای بهبود بستر نرم‌افزاری خود و کسب اطمینان از پایداری آن بکوشیم.»

گرگ هولمز، مدیر فروش زوم، در این باره می‌گوید: «برای ما موفقیت به این معناست که مشتریان ببینند چیزی که در اختیارشان است همیشه کار می‌کند و آنها می‌توانند برای کسب‌وکارشان روی آن حساب کنند.»

وقتی که اریک ایده کسب‌وکارش را با سرمایه‌گذاران و دوستانش در میان گذاشت، آنها نگرانِ ورود به قلمروی شرکت‌های بزرگی چون اسکایپ (مایکروسافت)، هنگ‌اوت (گوگل)، گومیتینگ (لاگ‌ملنز) و وبکس (سیسکو) بودند.

اریک وارد محیطی شد که به زعم دیگران اشباع شده بود. اریک می‌دانست که این حوزه بسیار شلوغ شده؛ اما معتقد بود که کیفیت برگ برنده است و می‌گفت: «اگر محصولمان بهتر از دیگران باشد موفق می‌شویم.» در ادامه مشخص شد که اریک درست می‌گوید و زوم هر سال درآمد خود را دو برابر کرد.

آنها از درآمد ۶۰/۸ میلیون دلاری در سال ۲۰۱۶ به درآمد ۱۵۱/۵ میلیون دلاری در سال ۲۰۱۷ رسیدند و سال ۲۰۱۸ درآمدی ۳۳۰/۵ میلیون دلاری کسب کردند.

حل مشکل، مزیت رقابتی زوم

جیمی ساترلند، مدیر ارشد اجرایی Sonix، می‌گوید: «نکته اصلی درباره هر کسب‌و‌کار نوپایی این است: مشکلی را حل کن و کار را به خوبی انجام بده… درباره موضوع ارتباط تصویری حرف و ادعا زیاد است؛ اما واقعیت این است که مشکل حل نشده بود و زوم آن را حل کرد.»

اریک یوان حین دانشجویی طرح ایجاد بستر ارتباط تصویری را مطرح کرد. وقتی ۱۰ ساعت را در قطار گذراند تا همسرش را ببیند، به این فکر کرد که آیا راه‌ دیگری برای دیدار (بدون مسافرت‌کردن) وجود دارد؟ و آن طرح پایه شرکت امروزی زوم شد.

نسخه اول نرم‌افزار زوم امکان ارتباط بین ۱۵ کاربر را ایجاد می‌کرد. سال ۲۰۱۳ این امکان برای ۲۵ کاربر همزمان و در نسخه بعدی برای ۱۰۰ کاربر مهیا ‌شد. اینک زوم می‌تواند ارتباط همزمان ۵۰۰ کاربر را [برای هر کنفرانس] برقرار کند. در حالیکه اگر سرعت و کیفیت ارتباط اجازه دهد زوم میلیون‌ها ارتباط همزمان را هم پاسخ می‌دهد.

شرکت زوم با حدود ۱۳۰۰ کارمند و ارزشی بالغ بر ۱۶ میلیارد دلار (پس از تبدیل‌شدن به شرکت سهامی عام) یکی از کسب‌وکارهای نوپا و موفق در حوزه فناوری است.


منبع: هفته نامه شنبه